Základní pravidla
Při Bulce se používají Mariášové karty. Bulku mohou hrát dva až tři hráči. V případě že hrají 3 hráči jeden vždy pauzíruje. Jedna bulka se teoreticky může hrát třeba půl dne. Pro ukončení Bulky je nutné aby jeden hráč vyhrál 3x za sebou.
Začátek hry:
Všichni hráči zaplatí sázku (vsaz, bank) o kterou se hraje. V případě, že hráč prohraje zadanou hru (spadne), zaplatí do hry výši svého vsazu. Zadat hru znamená jít (zvolit) na trumfy. Tím hráč de facto řekne, že vyhraje.
Na začátku se sejmutím karet rozhodne, který hráč rozdává a se kterým hraje (většinou platí pravidlo: velká dává, malá nemá z čeho). V případě hry tří hráčů začíná hru velká s malou, prostřední pauzíruje. Po hře hraje výherce s hráčem který pauzíroval (rozdává hráč, který předtím vyhrál). Pro vyhrání (vybrání) banku je potřeba vyhrát 3x za sebou, tím končí celé kolo Bulky a začíná se nová. V novém kole Bulky hraje hráč, který v předešlé hře prohrál (rozdává) a hráč který pauzíroval.
Rozdávání:
Rozdávající rozdá celkem 18 karet, 6 sobě a 6 protivníkovi (každý má své karty, neukazuje je protihráči). Další kartu z balíčku položí na stůl lícem (barvou) nahoru. Následně ještě každému rozdá 3 karty na které se nesmí nikdo dívat (tzv. dokup). Balíček karet položí lícem nahoru křížem (přesněji do písmene T) přes již jednu otočenou kartu. Během hry rozdává vždy hráč, který vyhrál. Vyjímkou je úplný začátek hry, kdy rozdává velká (viz. začátek hry) a začátek celého nového kola (po výběru bulky), kdy rozdává prohrávající.
Volba trumfů:
Hráči drží základních 6 karet a volí trumfy (každý z hráčů vidí šest svých karet a tři má otočené lícem dolů), jako první má právo volby hráč který nerozdával. Napřed zadá zda chce spodní (první - otočená karta lícem nahoru), pokud je nechce, má slovo protihráč (rozdávající). Pokud první barvu nechce ani jeden, přichází na řadu druhá barva (balíček karet lícem nahoru). Pořadí hráčů je stejné jako u první volby. V případě, že je barva stejná u obou karet, volí se jen jednou. Pokud se nedomluví (žádný hráč nechce ani jednu barvu), míchá a rozdává se znovu. Tentokrát však rozdává druhý hráč (hráč který sejmul malou). Tento postup se může opakovat pouze 3x, při třetím rozdání je již rozdávající hráč nucený (tzn. že musí jednu barvu zvolit - popřípadě může složit karty a zaplatit). Hráč, který zadal hru (zvolil trumfy), musí vyhrát. V případě prohry platí do banku (spadnul).
Výměna karet:
Hráč, který má trumfovou sedmu, ji může vyměnit za trumf ležící v balíčku a i všechny ostatní ležící pod ní. Následně ale musí odhodit (uklidit, smazat) nepotřebné karty tak, aby měl stále v ruce 9 karet. Odhozené karty protihráči neukazuje.
Pokud leží na výběr stejná barva 2x (tupl šíbr), bere obě karty případně další které tam leží. Pokud leží sedma, nahrazuje ji osmička. Pokud je první karta sedma, druhá osma (nebo opačně) nahrazuje je devítka (minda).
Vyměnit může i během hry, avšak pak má právo měnit jen jednu kartu a to vrchní.
Hlášky:
Při výnosu první karty se hlásí hlášky. Výšku hlášky určuje nejvyšší karta v ní. Hráč může mít i víc hlášek najednou (např. dvakrát dvacet, padesát a dvacet), jako první vždy hlásí tu vyšší. Hlášky se mohou křížit (např. sto v esech a dvacet do esa).
Dvacet - 3 po sobě jdoucí karty stejné barvy (např. červená devítka, desítka, spodek).
Padesát - 4 po sobě jdoucí karty stejné barvy.
Sto - 5 po sobě jdoucích karet stejné barvy (postupka).
Sto - 4 stejně vysoké karty (hláška sto ve figuře se počítá až od devítky výš. Čtyři osmy ani čtyři sedmy nic nejsou) - figura je vždy větší hláška než postupka.
Bela - trumfový svršek a král (uhraný král se ještě zvlášť počítá, svršek již ne) - Bela se nemusí hlásit, hráč ji však musí držet alespoň část hry v ruce (od začátku hry, popřípadě pokud část bely leží v paklu během hry vyměnit sedmou).
Jako první hlásí rozehrávající hráč slovy dvacet (či padesát atd.). Pokud má protihráč také hlášku, vynese a zahlásí. Hláška platí tomu hráči, který ji má vyšší. V případě rovnosti hlášek, platí hráči, který vynášel a hlásil první. V případě, že se hláška nezahlásí, je neplatná!
Postup při hlášce dvacet:
Při výnosu první karty se hlásí, popřípadě se dohodne (podle výšky hlášky), komu hláška platí. Následně se protihráč nemající hlášku ptá na výšku hlášky. Hlásící ji uvede. Toto stále probíhá při prvním štychu. Při druhém štychu se soupeř ptá hlásícího na barvu hlášky.
Postup při hlášce padesát:
Při výnosu první karty se hlásí, popřípadě se dohodne, komu hláška platí. Následně se protihráč nemající hlášku ptá na výšku i barvu hlášky. Hlásící ji uvede. Narozdíl od hlášky dvacet, vše proběhne při prvním štychu. Protihráč může chtít hlášku padesát i vidět (ukázaná platí).
Postup při hlášce sto:
Hráč, který nezadal hru a má sto, se musí protihráče, který hru zadal, zeptat, jestli hraje sto. Hráč, který zadal hru a nechce hrát sto, složí karty (nehraje) a prohrává. Neplatí však do banku hry (spadlou). Pokud hráč, který zadal hru, chce proti sto hrát, musí vyhrát, v opačném případě platí spadlou.
Pokud hlásí hráč, který zadal hru (zvolil trumfy), jen zahlásí sto při výnosu karty (nemusí se ptát). Hráč, který hru nezadal v případě prohry nic neplatí.
Opět může dojít ke hlášce sto u obou hráčů, v takovém případě se při výnosu prvního štychu hráči dohodnou komu platí. V případě dotazu ,,hraješ sto,, protihráč o své stovce nemluví (neprozrazuje ji). Dohodnou se, zda sto hraje a následně musí svou stovku, při prvním štychu zahlásit a dohodnot komu stovka platí.
Při prvním štychu hlásící hráč uvede výšku a barvu stovky.
Postup při hlášce Bela:
Bela se nehlásí. Po hře hráč, který držel Belu, počítá Svrška za 40 bodů, král se počítá samostatně za 4 body (pro počítání Bely, není nutné krále uhrát k sobě domů).
Hra:
Po volbě trumfů začíná samotná hra. Hráči si vezmou dokup, rozehrávají a hlásí. Jako první nese (vyhazuje) hráč, který nerozdával (měl by se optat např. slovy „můžu hrát”, pro případ že druhý hráč ještě rozmýšlí např. o výměně). Následně vynese druhý (rozdávající hráč). Ten kdo vynesl vyšší kartu bere obě karty. Při hře se musí barvit (dodržovat barva). V případě, že barvu nemá (nezná) musí hodit trumf. Trumfem vezme jakoukoliv klasickou kartu. Hra končí vynesením poslední karty. Následně se spočítá výsledek a určí vítěz pokračující ve hře s hráčem, který pauzíroval.
Hráč který vyhrál 3x za sebou bere bank.
Počítání:
Po hře se počítá výsledek.
Běžné karty:
VII - 0
VIII - 0
IX - 0
Spodek - 2
Svršek - 3
Král - 4
X - 10
Eso - 11
Trumfové karty:
VII - 0
VIII - 0
Spodek - 2
Král - 4
X - 10
Eso - 11
IX- 14
Svršek - 20
Bela - 40
Poslední štych se počítá za 10.
Placení:
Na začátku hry zaplatí všichni tři hráči do banku domluvený vsaz o který se hraje. V případě, že hráč zadal trumfy a nevyhrál (spadnul), musí zaplatit do banku hry. Pokud byl protihráč nahoře a vybral, zaplatí prohrávající do nové (vsaz + spadlou). V případě že hráč udělá při hře chybu (renonc), hra končí a chybující hráč platí do banku hry. Většinou se platí stejná částka jako je základní vsaz do hry.
Pokud dojde při počítání k rovnosti bodů, vyhrává hráč který nezadal hru. Hráč který hru zadal však neplatí.
Chyba ve hře:
Na chybu ve hře (tzv. renonc), musí protihráč upozornit. Chybující pokládá karty a platí spadlou, ať již hru zadával či ne. Výhercem hry je hráč, který nechyboval.
Příklady chyb: rozdání více karet, smazání více karet, nedržení barvy, vyhození trumfu ač hráč má stále barvu, nesprávně zahlášená hláška aj.
Slang:
Nahoře / pro / na ní: hráč kterému stačí jedna výhra pro vybrání banku
Novej: hráč jednou vyhrál, potřebuje ještě dvě výhry pro vybrání banku
Spadnout: hráč zadal hru, nevyhrál, musí zaplatit
Shodit: hráč který byl nahoře, nevyhrál poslední hru (je dole)
Vybrat: výhra banku
Minda: trumfová devítka
Bela: trumfový svršek a král
Jasnej: trumfový svršek
Patent: trumfový svršek a trumfová devítka (jasnej s mindou)
Šíbr: trumfová sedma připravená na výměnu karty
Tupl šíbr: trumfová sedma připravená na výměnu dvou a více karet
Šíbrování: výměna karet za sedmu
Zadat hru / Jdu na to: zvolit trumfy
Renonc: chyba ve hře
Kam to jde: dotaz na výšku a barvu hlášky